ایمپلنت دندان چیست

ایمپلنت دندان چیست ؟

در این مقاله قصد داریم در خصوص موارد زیر صحبت کنیم:
ایمپلنت دندان نوعی پایه تیتانیومی سازگار با سلول های بدن است. از ایمپلنت های دندانی به عنوان جایگزینی مناسب و دائمی به جای یک یا چند دندان از دست رفته استفاده می شود. پس از قراردادن ایمپلنت توسط دندانپزشک در داخل استخوان فک، با استخوان سازی سلول های استخوان ساز در سطح ایمپلنت، استخوان فک به ایمپلنت جوش می خورد. فرآیند جوش خوردن معمولا 3 تا 4 ماه طول کشیده، سپس قسمت تاج و روکش دندان ساخته شده و بر روی پایه قرار می گیرد. از دست دادن یک یا چند دندان تاثیر به سزایی در چهره و مهم تر از آن در روحیه و اعتماد به نفس افراد دارد. با استفاده از ایمپلنت های دندانی میتوان علاوه بر بازیابی توانایی جویدن طبیعی، چهره طبیعی و زیبایی لبخند را نیز به فرد بازمی گرداند. کاشت ایمپلنت در خانم ها از سن 15 سالگی و در آقایان از سن 18 سالگی امکان پذیر است.
ایمن\لنت دندان چیست
 

بهترین روش کاشت دندان 

از دست دادن یک یا چند دندان نه تنها می‌تواند روی ظاهر فرد اثر بگذارد بلکه بر سلامت مابقی دندان‌ها نیز اثر گذار است. از دست دادن دندان‌های جلویی می‌تواند تکلم را تحت تاثیر قرار دهد و در بعضی افراد باعث کاهش اعتماد به نفس شود. همچنین از دست دادن دندان‌های عقبی نیز می‌تواند بر جویدن غذا اثر بگذارد. از همه مهمتر به علت خالی شدن جای دندان، سایر دندان‌ها شروع به حرکت کرده و این امر به مرور زمان می‌تواند باعث تغییر نظم و آرایش دندان‌ها شود. صرف نظر از علت از دست دادن دندان، روش‌های مختلفی جهت کاشت دندان و جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته وجود دارد. این روش‌ها از نظر میزان ماندگاری، هزینه و روش اجرا متفاوتند. از جمله روش‌های کاشت دندان عبارتند از:
  • کاشت ایمپلنت
  • استفاده از بریج
  • استفاده از دندان مصنوعی (برای چند دندان یا برای همه دندان‌ها)
  • استفاده از بریج رزینی
از بین روش‌های بالا، کاشت ایمپلنت برای تک تک دندان‌ها از نظر حفظ سلامت دهان و دندان، بهترین گزینه جهت جایگزینی دندان از دست رفته است. چرا که ایمپلنت از نظر ساختاری شبیه‌ترین حالت به دندان‌های طبیعی را دارد. ایمپلنت همانند دندان طبیعی دارای یک قسمت ریشه است که در استخوان فک کاشته می‌شود تا امکان قرار دادن تاج دندان فراهم آید. اگرچه کاشت ایمپلنت به جای همه دندان‌ها به علت هزینه بالا از عهده هر کسی بر نمی‌آید اما کاشت ایمپلنت در مواردی که فرد یک یا چند دندان از دست رفته دارد، بهترین گزینه جایگزینی است.
مزایای کاشت دندان

مزایای کاشت ایمپلنت دندان

  • شانس موفقیت این روش بیش از 95% است.
  • دندان کاشته شده به طور دائمی ماندگار است.
  • نسبت به روش‌های دیگر، به نگهداری کمتری نیاز دارد. تمیز کردن آن راحت‌تر بوده و برای بهداشت و سلامت دهان مناسب‌تر است. در حقیقت نگهداری از ایمپلنت دندان همانند دندان‌های طبیعی است.
  • فرد احساس راحتی و طبیعی بودن دارد و از نظر ظاهری نیز زیباتر است.
  • تنها روش کاشت دندان است که از تحلیل و فرسایش استخوان فک پیشگیری می‌کند.
  • دندان کاشته شده نیاز به هیچ روش دیگری جهت ماندن در محل کاشت ندارد.
  • به دلیل ماندگاری، در بلند مدت از نظر اقتصادی به صرفه‌تر خواهد بود.

معایب کاشت ایمپلنت دندانی

  • کاشت دندان به این روش، نیاز به جراحی دارد.
  • دوره درمان طولانی‌تر است.
  • هزینه این روش به نسبت بالاتر است.
  • با گذشت زمان ممکن است تاج دندان نیاز به جایگزینی پیدا کند.
چرا هزینه ایمپلنت دندانی گران است ؟
علت گرانی هزینه کاشت دندان به نسبت سایر درمانهای سنتی دندانپزشکی ، هزینه فیکسچر ( بخش کاشتنی انواع ايمپلنت دنداني ) و قطعات پروتزی ( اباتمنت اصلی و بعضا موقت، آنالوگ، پیچ اباتمنت ) و... که به هزینه لابراتواری چند برابری پروتز ( روکش ایمپلنت ) نسبت به روکش دندانهای عادی اضافه میشود، میباشد.

کاشت دندان با لیزر

نقش لیزر در کاشت دندان چیست؟

کاشت دندان با لیزر درمان جدیدی است که سبب می شود که آسیب کمتر به بافت لثه و استخوان وارد می شود و مدت زمان جوش خوردن ایمپلنت هم کاهش پیدا می کند.استفاده از لیزر در کاشت دندان سبب می شود، محل جراحی ایمپلنت با حداقل آسیب به بافت لثه و استخوان آماده شود.
کاشت دندان با لیزر

فواید کاشت دندان با لیزر

در واقع ما جراحی آتروماتیک (بدون آسیب) در کاشت دندان با لیزر خواهیم داشت. در کاشت دندان با لیزر، ما قادر خواهیم بود فقط بافت هایی را که نیاز داریم، برداریم و به بافت های سالم اطراف، آسیبی وارد نمی کنیم. برداشت بافت نرم و سخت با حداقل آسیب خواهد بود.دقت کاشت دندان در این روش بسیار  بالاتر است و خونریزی مانند روش جراحی با تیغ، نخواهیم داشت. مزیت بزرگ دیگر جراحی ایمپلنت لیزر این است که مراحل بهبود زخم ناحیه مورد نظر را سرعت میبخشد. ما فقط بافت هدف را از بقیه بافت ها جدا می کنیم و به بافت های مجاور، آسیب وارد نمی کنیم. این مزیت، فرایند بهبود و خوب شدن زخم را بهتر می کند. جراحی لیزر به طور بسیار موثری، واکنش های التهابی بافت نرم و سخت را کاهش می دهد یا از آن جلوگیری مینماید.  همچنین ترشح آنزیم هایی که نقش بازدارنده در فرایند التهابی دارند، را تقویت میکند. لیزر خواص ضد میکروبی هم دارد که عفونت را بر طرف می نماید. همچنین، لیزر سبب تحریک التیام بافت لثه و استخوان می شود. نتیجه نهایی این نوع جراحی، بهبود و التیام بهتر زخم نسبت به روشهای قدیمی جراحی است.روشهای قدیمی جراحی ایمپلنت این مزیت ها را ندارند.
کاشت دندان با لیزر

هزینه کاشت دندان با لیزر

از آن جایی که دستگاه لیزر، بسیار گران قیمت است و هزینه نگهداری بالایی دارد و مواد مصرفی آن نیز گران است، کاشت دندان با لیزر  هزینه بیشتری نسبت به کاشت دندان به روش معمولی دارد که هزینه آن را منطقی تر می کند. اما اگر بیمار مزایای کاشت دندان با لیزر را که در بالا به آن اشاره گردید در نظر بگیرد، هزینه لیزر چندان هم بالا نخواهد بود.معمولا هزینه کاشت دندان با لیزر 20 تا 30 درصد بالاتر از  کاشت دندان با روش معمولی خواهد بود.مزیت مهم دیگر این که بیمار بعد از  کاشت دندان درد بسیار کمتری خواهد داشت.
هزینه کاشت دندان

هزینه کاشت دندان

:قیمت کاشت دندان بنابر هزینه های زیر محاسبه می شود
  • نوع ایمپلنت
  • هزینه پزشک معالج و هزینه لابراتوار
  •  در صورتیکه نیاز به جراحی های بازسازی باشد به هزینه این جراحی ها به قیمت کاشت دندان اضافه خواهد کرد.
نکته:در هر درمان در شرایط معمول حداقل نیاز به پنج قطعه ایمپلنت می باشد:
 دو عدد از این قطعات برای همیشه در دهان بیمار باقیی خواهد ماند.
سه عدد از قطعات جهت فرم دادن لثه و مراحل قالب گیری استفاده می شود.
قطعات ایمپلنت با توجه به برند و کارخانه سازنده قیمت متفاوتی دارد.
علاوه بر قیمت قطعات، هزینه دندانپزشک متخصص و هزینه لابراتوار سازنده نیز به هزینه ها اضافه می شود. (جراحی و کاشت ایمپلنت توسط دکتر ساسان ترابیان انجام می شود.)
استخوان فرد همواره بستر کاملا مناسب برای کاشت نمی باشد و ممکن است نیاز به جراحی های بازسازی داشته باشد از جمله سینوس لیفت و پودر استخوان و ….قیمت ایمپلنت و هزینه کاشت دندان چقدر است و به چه فاکتور هایی بستگی دارد؟
 
 
 
 

Comments

Popular posts from this blog

هزینه لمینت دندانی

جستجوی دندانپزشک خوب در تهران